Opi elämään hetkessä
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Opi elämään hetkessä

30.9.2015

Teksti: Minna Siikaniva

Kuva: Johanna Harjunpää

Kiireisen elämänrytmin vastapainoksi sopii hyvin harrastus, joka auttaa hiljentymään. Jooga-, mindfulness- ja pilatestunnit ovat jo monien kuntokeskusten valikoimassa. Myös kristillisiä joogakursseja on järjestetty erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Sairaalapastori, työnohjaaja Heli Harjunpää on harjoittanut joogaa yli 20 vuotta. Hän valmistuu ensi vuoden alussa joogaopettajaksi ja on ollut joogaohjaajana myös joissakin seurakuntien järjestämissä retriitti- ja hiljentymistapahtumissa.

Oman tradition mukaan

”Kristityt voivat oppia muiden uskontojen harjoittajilta ja päinvastoin. Rauhanomainen ja kunnioittava vuorovaikutus erilaisten ihmisten välillä auttaa meitä luomaan keskinäistä hyvinvointia ja välttämään konfliktien syntymistä maailmassa.”

”Suomen Joogaliiton periaate on, että jokainen joogaaja selvittää vakaumuksensa ja hengelliset kysymyksensä oman uskontonsa ja elämänkatsomuksensa pohjalta. Suomalaiset kristityt joogaajat voivat rukoilla harjoituksissa oman traditionsa mukaan,” painottaa Harjunpää.

Harjunpää on yhdessä joogaopettaja Ulla-Maijan Röngän kanssa kirjoittanut Suomalaisen Joogakirjan.  Sana yoga merkitsee ”yhteyttä”, joka on sekä ihmisen sisäistä yhteyttä että yhteyttä muihin ihmisiin, ympäristöön ja luontoon. Joogan avulla yhteyteen pyritään säännöllisen harjoittelun, hiljentymisen ja rauhoittumisen avulla.

Kirjoittajien mukaan jooga on alun perin kehittynyt monista ihmisille luonnollisista asioista kuten rauhoittumisesta, istumisesta ja venyttelystä. Joogan keskeisiä piirteitä ovat kohtuullisuus ja maltillisuus.

”On tärkeää tiedostaa, kuinka hyvää tekee latautua itsekseen ja viettää aikaa yksin omien ajatusten kanssa. Jooga auttaa havaitsemaan kehon tuntemusta ja rytmiä. Havainnoimaan milloin pitää levätä ja milloin toimia.”

Kaipuu hiljentymiseen

Viime vuosina myös kuntokeskusten valikoimiin on tullut erilaisia jooga- ja mindfulnesskursseja.

”Ajattelen, että mindfullnes, meditaatio ja rukous nousevat samasta lähteestä, kaipuusta mielen hiljentymiseen sekä henkiseen ja hengelliseen yhteyteen. Näitä on harjoitettu kautta historian eri kulttuureissa ja uskonnoissa, myös kristinuskossa. Ehkä meidän ajassamme on nyt erityinen tilaus rauhoittavaan ja tasapainottavaan harjoitteluun ja elämäntapaan”, Harjunpää pohtii.

Harjunpään mukaan joogaharjoituksia kannattaisi tehdä elämänilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Vähänkin on parempi kuin ei ollenkaan. Joogan harjoittamisessa on myös tärkeää säännöllisyys, vaikka lyhytkin hetki joka aamu antaa päivälle hyvän alun.

”Itse teen aamuisin noin puolen tunnin joogaharjoituksen. Aloitan sen pienellä meditaatiolla. Asetun hyvään istuma-asentoon kuuntelemaan ensin hengitystäni. Tämä harjoitus yhdistää mielen kehoon, tuo sen tähän hetkeen, pois huolehtimisesta ja murehtimisesta. Samalla kuuntelen Jumalaa sydämeni hiljaisuudessa ja pyydän hänen siunauksensa alkavaan päivään ja kaikkiin tilanteisiin sekä ihmisten kohtaamisiin, jotka ovat edessäni.”

Heli Harjunpää näyttää Puu-asennon.

Jaksaminen rajallista

Nykyään useat kaupat ovat auki seitsemän päivää viikossa ja esimerkiksi jotkut kuntokeskukset ovat auki ympäri vuorokauden. Perinteisen lepopäivän merkitys ei ole enää samanlainen kuin ennen. Harjunpään mielestä lepopäivällä on edelleen merkitystä.

”Näin on ollut jo luomiskertomuksesta lähtien. Ihmisen jaksaminen on rajallista. Me tarvitsemme säännöllisen rytmin, johon kuuluvat myös lepo ja pyhäpäivän hengellinen ulottuvuus. Tämä olisi hyvä muistaa näinä aikoina.

Jooga voi myös tukea suurissakin elämänmuutoksissa ja niiden toteuttamisessa. Jooga opettaa elämään tässä hetkessä, luopumaan menneestä ja suhtautumaan tulevaisuuteen luottavaisesti. Tämä antaa rohkeutta elämänmuutosten ja haasteiden edessä.”

Suomessa erilaiset vuodenajat vaikuttavat monin tavoin ihmisiin. Vuodenajanvaihtelut voi ottaa huomioon joogaharjoituksessa. Esimerkiksi syksyllä harjoituksella ylläpidetään kehon hyvää vastustuskykyä. Joogasta saadaan voimaa arjessa jaksamiseen. Joogan tasapainottavat harjoitukset pitävät huolta siitä, ettei mene ylikierroksille ja kuluta omia voimavarojaan loppuun.

”Kun ilma viilenee, voi tehdä lämmittäviä ja avaavia joogaharjoituksia. Joogaharjoitus parantaa myös vastustuskykyä. Flunssan oireiden helpottamiseenkin löytyy omat harjoituksensa.”

”Vaikka harjoitus muuttuu eri vuodenaikoina, on hyödyllistä kehittää itselle sopiva tapa, jolla aloittaa harjoituksen vaikkapa kynttilän sytyttämisen ja rukouksen avulla”, kannustaa Harjunpää.

Lähde: Suomalainen joogakirja