Liikuntakynnys häviää vertaisen kanssa
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Liikuntakynnys häviää vertaisen kanssa

Kuva Sini-Marja Kuusipalo

Syksyllä harrasteryhmät kannustavat ryhtiliikkeeseen. Siilinjärven kunnan erityisryhmien liikunnanohjaaja Tanja Korhoselle tämä tarkoittaa vaihtoehtoisten liikuntatapojen tarjoamista.

Mitä on erityisliikunta?

"Erityisliikunnalla tarkoitetaan soveltavaa liikuntaa. Liikutaan mahdollisimman tavallisesti niin, että otetaan huomioon jokaiselle sopiva suoritustapa ja esimerkiksi sairauden tai vamman tuomat erityispiirteet.”

Ketkä kuuluvat erityisryhmiin?

"Soveltavan liikunnan ryhmiä on laajasti lapsista varttuneisiin asti. Ryhmiin kuuluu erityisjärjestöjen asiakkaita, kuten diabetesta, reumaa, hengityselinten tai mielen sairautta sairastavat, invalidit ja kehitysvammaiset. Nyt on paljon liikunnasta syrjäytyneitä ja vilkkaita lapsia. Kaikki he tarvitsevat liikunnassa huomiota. Siilinjärvellä ryhmiä on alle 10 henkilöstä 30:een, kuukausittain 700–800 liikkujaa."

Mitä lajeja on liikuntatarjottimella?


"Paljon kuntosaliharjoittelua, erilaista jumppaa, tuolijumppaa ja vesijumppaa. Pallopelejä, frisbeegolfia, kahvakuulaa, talvilajeja. Joissain ryhmissä zumbaa ja kuntonyrkkeilyä. Vierailevan ohjaajan kanssa voi tutustua erikoisuuksiin kuten ammuntaan."

Liittyykö erityisliikuntaan esteitä?

”Uima-allas, liikunta- ja kuntosalit sopivat erityisliikuntaryhmille. Sosiaalisia esteitä taas liittyy ryhmien nimiin. Erityis-sana herättää kielteisiä ennakkoluuloja poikkeavuudesta. Juuri eläkkeelle jäänyt ei miellä kuuluvansa ikäihmisiin. Vanhempi ei halua lastaan erityisryhmään, koska lapsessa ei ole mitään vikaa, mutta sovellettu ryhmä nimenomaan antaisi lapselle oman tilan liikkua.”

Voiko erityisliikunnalla estää syrjäytymästä?

"Tavoitteenamme on juuri syrjäytymisen ehkäisy. Ryhmässä saa toimia vertaisten kanssa, tuntee kuuluvansa joukkoon eikä jää yksin kotiin. Yhdenvertaisuuden kokeminen poistaa kynnyksiä."

Miksi ja miten pitäisi liikkua?

"Kannattaa tsempata oman olon ja mielen hyvinvoinnin takia. Pieni alku on iso askel. Terveys tulee mukana. Liiku niin kuin tuntuu hyvältä. Jotain aerobista, kuten ulkoilua, ja lihaskuntoa vaikka kuntosalilla. Päätä lähteä liikkeelle, vaikkei aina huvita."

 

SINI-MARJA KUUSIPALO