Peliteollisuus terveyden asialla
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Peliteollisuus terveyden asialla

Kuva Timo Hartikainen

Kesän aikana Kuopiossa käyntiin lähteneellä Games for Health -tutkimushankkeella on terveellisiä ja mielenkiintoisia tavoitteita. Se etsii mahdollisuuksia valjastaa digitaalisia pelejä sekä pelillisiä menetelmiä terveyden ja hyvinvoinnin käyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa menetelmien hyödyntämistä digitaalisessa muodossa esim. terveyskasvatuksessa, kuntoutuksessa, tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoidossa tai vaikkapa kehitysvammaisten käytössä.

Ajatuksena pelillisten menetelmien hyödyntäminen ei ole uusi, sillä sovelluksia käytetään jo nyt esim. aivohalvauspotilaiden tai muistisairaiden kuntouttamiseen. ”Ala on nopeasti kasvava ja kansainvälinen, vastaavanlaisia tutkimushankkeita on ympäri maailmaa”, kertoo Jyri Wuorisalo. Tässä suhteessa Kuopiossa aloittanut hanke on valtakunnallisessa mittapuussa suuri ja ajankohtainen.

Kuopiolaista ja kansallista yhteistyötä

Kuopiolaisessa hankkeessa ovat mukana Savonia-ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto sekä Kuopio Innovation Oy, jonka edustaja ja asiantuntija Wuorisalo on. Hankkeen ensimmäinen vaihe kestää pari vuotta ja sen päämääränä on olla liikkeellepanija joka yhdistää alan tekijöitä. Yrityspuolelta mukana ovat paikallisista yrityksistä mm. kuntoutusalalta Neuron ja Kunnonpaikka, ohjelmistoalanyritys Weego ja elämyksellisentilan suunnitteluun erikoistunut Fantasiarakenne. Kansainvälisesti tunnetuin yritysyhteistyökumppani on Rovio, jonka menestystarina on Angry Birds. ”Rovio on yrityksenä ja nimenä rakentamassa kansainvälisiä siltoja”, toteaa Wuorisalo.

Terveydenhuoltoalalta kuntoutuspuoli on tällä hetkellä nopeinten kasvava ala, johon kehitellään kuntouttavia menetelmiä mm. liikkeentunnistusta hyödyntäen. Monet tekniset laitteet reagoivat jo nyt liikkeeseen ja kosketukseen. Digitaaliset pelit puolestaan ovat itsessään ohjaavia ja opettavia. Esimerkiksi näiden ominaisuuksien yhdistäminen ja hyödyntäminen terveysalalla ovat kiinnostuksen kohteena.

Sovellukset testataan pelikentillä

Terveydenhoitoalanteknologian puolella todellisuutta on se, että sen sovellusten tuottaminen on kallista. Teknologiafirmojen ja pelifirmojen yhteystyöllä pyritäänkin hyödyntämään pelillisten menetelmien käyttäminen terveydenhuollon teknologiassa siten, että tuloksena olisi halvempia ja tehokkaampia sovelluksia. Teknologiateollisuuden mahdollisuuksia ovat sovellusten nopea kansainvälinen leviäminen ja käyttöönotto.

Hanke tekee käytännönläheistä yhteistyötä loppukäyttäjien ja sovellusten kehittäjien kanssa. Testaaminen tapahtuu pelikentillä esim. kouluissa ja sairaaloissa. Käyttäjien sovellustestauksen lisäksi mukana on olennaisesti lääketieteellinen tutkimus. Tutkimuksessa ovat näin ollen mukana sekä virtuaalinen että fyysinen todellisuus, se miten sovellukset toimivat, miten niitä käytetään tai miten niitä voisi kehittää.

Hyvistä ominaisuuksista puhutaan liian vähän

Wuorisalo tunnustautuu itsekin pelien ystäväksi. Hän tutustui ja aloitti pelaamisen 80-luvulla opiskeluaikoina. Silloin peleissä ja pelaamisessa oli parasta yhteisöllisyys ja sosiaalisuus. Nykyäänkin hän kokeilee ja testaa kaikenlaisia pelejä, mutta ei pelaa enää aktiivisesti.

Wuorisaloa harmittaa se, että Suomessa nostetaan yleensä esille pelaamisesta ja netin käytöstä negatiiviset puolet, mutta unohdetaan mainita hyvistä ominaisuuksista, kuten sosiaalisuudesta ja kehittävistä vaikutuksista. ”Nykyään neurologikin saattaa suositella tietokonepelejä”, hän muistuttaa. ”Peliteollisuudella on paljon annettavaa terveys- ja hyvinvointisektorille. Toiminnan toteutus voi olla myös hauskaa."

Seminaari kokoaa osaajia

Games for Health – hanke järjestää Kuopiossa seminaarin 8.9.9. Puhumassa ovat mm. kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen Itä-Suomen yliopistosta ja tutkimusjohtaja Veikko Hara Rovio Entertainment Ltd:sta. Alan ensimmäinen seminaari Suomessa on herättänyt jo nyt laajaa kiinnostusta ja kokoaa asiantuntijoita sekä osaajia ympäri maata.

Seminaari alkaa yhteisöllisellä toiminnalla, kun tapahtuman yhteydessä järjestetään teemaan liittyvä Game Jam -pelimaraton, jossa kehitellään 24 tunnin aikana terveysaiheisia pelejä. Jamiin kehotetaan ottamaan mukaan omat eväät ja jammailumieltä. Game Jamin tulokset julkaistaan seminaariohjelmassa.

 

PIIA JULKUNEN