Miksi juuri kristinusko?
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Miksi juuri kristinusko?

28.4.2015

Kirjoittanut: Kari Kuula

Maailmassa on monta uskontoa, eivätkä ihmiset yleensä valitse uskontojaan vaan uskovat sen mukaan, mihin heidät kasvatetaan.

Niinpä kristitty joutuu kysymään, miksi pitäisin omasta uskostani kiinni. Miksi se olisi todempi kuin jokin toinen usko?

Koska on vain yksi Jumala. Tuon Jumalan Poika on tullut ihmiseksi. Alkukirkosta kasvanut kristikunta kertoo tuosta Jumalasta ja liittää ihmisiä Jumalan yhteyteen kasteen kautta. Siksi kristinusko avaa aivan erityisen tien Jumalan tuntemiseen.

Näin etenee virallinen vastaus. Kristinusko on tosi uskonto, koska se perustuu todellisen Jumalan toimintaan. Oikea vastaus, joskaan ei ehkä kovin hyödyllinen oman tiensä etsijälle.

 

Yritän hieman henkilökohtaisempaa vastausta. Minä en ole valinnut kristinuskoa, mutta valitsen siinä pysymisen. Syitä on monia.

Mikään muu maailmanuskonto ei ole yhtä itsekriittinen kuin kristinusko. Se kysyy yhä uudestaan käärmeen sanoin: ”Onko Jumala tosiaan sanonut niin ja niin?”

Näin kristinusko korjaa itse itseään. Vaikka se perustuu annettuihin perusvakaumuksiin, ne voidaan ymmärtää uudella, päivitetyllä tavalla eri aikoina.

Tästä syystä kristinuskon sisälle mahtuu useita erilaisia tulkintalinjoja. Ei ole vain yhtä ajatuspolkua, jonka sisään minun täytyisi mahduttaa itseni.

Siksi uskonkirjojen joukosta löytyy myös minulle sopiva tapa olla kristitty.

 

Arvostan kristinuskon moniulotteisuutta. Tieto, tunne, etiikka, historia, filosofia, taide, musiikki, sosiaalisuus ja mielenterveystaidot. Näistä kaikista syntyy ehjä ja kaunis maailmankatsomus.

Kristinusko pärjää erittäin hyvin käytännöllisessä testissä. Sen pohjalta voi nimittäin elää hyvää ja rikasta elämää. Kristillinen palvelevan rakkauden idea tekee maailmasta paremman paikan.

Realistinen syntioppi pitää jalat maassa. Oppi armosta lupaa ihanasti: olen riittävän hyvä ja saan kasvaa ihmisenä.

Kaikkein hienointa on kristinuskon ydinidea. Jumalan Poika tuli ihmiseksi. Jumala on siis ihmisen puolella. Hän pysyy rinnallamme kärsimyksessä, kuolemassa ja tuonelassakin. Jumala ei hukkaa meistä ketään.

 

En kehu omaa uskontoani viran puolesta, vaan koska olen ihan oikeasti tutkinut ja pohtinut sitä.

Siksi näen selvästi sen heikkoudetkin, joista suurimmat ovat kärsimyksen ongelma ja Jumalan kätkeytyneisyys. Näiden takia monet hylkäävät kristinuskon, joskin samat viat vaivaavat muitakin uskontoja.

Minussakin ne herättävät välillä ankaran epäilyn. Siksi en paukuttele henkseleitä kehuessani kristinuskoa. On siinä puutteensakin.

Mutta niiden kanssa voi elää. Kun oikein harmittaa, purnaan itse Jumalalle: tule vihdoin esiin ja laita asiat kuntoon.

Tai Jeesuksen sanoin sama asia: tulkoon sinun valtakuntasi.

 

Teologian tohtori Kari Kuula vastaa palstalla
kysymyksiin kirkosta ja uskosta. Lähetä
kysymyksesi osoitteeseen **@**