Arkisto | Hiljenny
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Arkisto | Hiljenny

Sanallista: Voi hyvä tavaton!

”Minä olen vain sellainen tapakristitty”. Näin hieman vähättelevään sävyyn kuvaa itseään moni kirkon jäsen Lue lisää

Rukous 27.11.2015

27.11.2015 Paula Remes Lue lisää

Jeesus tulee – oletko valmis?

Tällaisia tekstejä näimme joskus muinoin enemmänkin lyhtypylväissä. Toisia ne ärsyttivät, toisia pelottivat, toisia vain huvittivat. Lue lisää

Sanallista: Huonoja neuvoja

Hyvät naiset.
  Älkää pukeutuko kauniisiin vaatteisiin. Korut pois.
  Ei meikkiä minkäänlaista. Lue lisää

Sanallista: Älä pelkää

Ihmeellistä on, että Jumala lähettää tuosta todellisuudestaan suojelijoita tänne ihmisten teille. Ruumiin kahleista vapaat taivaan enkelit eivät ole niitä pikkupulleroita, joita kortit ja kaupat ovat täynnä. Lue lisää

Sanallista: Rakasta lähimmäistäsi

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” -kehotus ei tarkoita, että itsensä rakastaminen olisi edellytys toisten rakastamiselle.  Alun perin se tarkoitti muukalaisten tai ventovieraiden hyvää kohtelua. Israel, jolle käsky annettiin, oli itsekin ollut Jumalan johdatuksesta muukalaisena vieraassa maassa. Lue lisää

Sanallista: Armahtakaa!

Tuomitseminen, epähieno uteliaisuus, toisten yksityisten asioiden levittely: kaikessa siinä tunteva ja kärsivä ihminen unohtuu. Maailman skandaaleihin ja toisten kohtaloiden pohtimiseen on helppo eksyä – ja paeta. Lue lisää

Sanallista: Siunausta ei voi tilata

Jumala siunaa, ihminen kompuroi. Siunaus on mysteeri, täynnä hepreaa. Lue lisää

Rukous 27.5.2015

Takana talvi ja talven työ. Lue lisää

Sanallista: Taivas maailmassa

Messu on alkamassa. Kanttori soittaa alkusoittoa. Polvistun ja nostan katseeni alttaritauluun. Siinä on Ristiinnaulittu. Tunnen itseni pieneksi. Se on hyvä tunne. Taivas on läsnä: me pienet ihmiset Kaikkivaltiaan edessä, taivaan kansalaisina maailmassa.  Esirukouspyyntöjä on taas jätetty runsain mitoin. Niiden puolesta rukoilemme. Lue lisää

Rukous 28.4.2015

Muistuta paikastamme,
ajastamme ja määrästä:
Sinulta on kaikki
lahjaa ja lainaa. Lue lisää

Sanallista: Luojan luomia yksilöitä

Joskus pohdin, millainen poikani on taivaassa? Korjaantuuko hänen kromosominsa kerran kohdilleen?Hänenkään tapauksessa Luoja ei luomistyössään tehnyt virhettä. Lue lisää

Rukous 25.3.2015

Jumalani, minä olen tyhjä. Särkynyt astia,
paljossa epäonnistunut. Lue lisää

Sanallista: Rukous ei ole roskapostia

Miten suurta ja tärkeää on, että rukouksen tie on aina auki. Käyttäjätunnus ei ole koskaan väärä tai vanhentunut, verkkoyhteys ei ole poikki, päivystysaika päättynyt tai lomake väärin täytetty. Lue lisää

Kaikki olivat ihmeissään

Kristinuskon historiassa on tapahtunut paljon ihmeitä.  Kaikki ovat pieniä ihmeitä sen rinnalla, että Jumala itse tuli ihmiseksi, meidän Vapahtajaksemme. Lue lisää

Maria synnytti Pelastajan – synnytä sinä kiitoksesi

Joulun kuvastoon, niin mielen kuviin kuin postin tuomiin tervehdyksiin, kuuluu idyllinen rauha. Lue lisää

Pyhäpuuha 24.6.2015

Kumisaappaat ovat sikin sokin. Auta omistajaa etsimään oikeat kengät.

  Lue lisää

Pyhäpuuha 29.4.2015

Tutustu virteen ja pohdi, mitä sen sanat tarkoittavat. Lue lisää

Rukous 25.2.2015

Auta meitäkin kulkemaan maailman valona. Lue lisää

Pyhäpuuha 25.2.2015

Paaston ajan pyhäpuuhassa pohditaan paaston ajan merkitystä. Lue lisää

Sanallista: Voin hyvin - mihin siis tarvitsen armoa?

Armo. Kaunis sana. Mutta silti, hohhoijaa. Mihin tarvitsen armoa, kun kaikki on hyvin? Olen terve, jaksan tehdä työni ja asiani ovat kunnossa. Lue lisää

Jouluevankeliumi

Luukas 2:1–20

Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana... Lue lisää

Lähdenkö vai jäänkö?

Olet kai joskus seurannut aivan läheltä tai vähän kauempaa jonkun ihmisen elämäntilannetta ja ajatellut, että tuon ihmisen housuissa en kyllä totisesti haluaisi olla! Todennäköisesti tilanne on ollut tavalla tai toisella hyvin hankala. Lue lisää

Jumalan valtakunta löytyy sydämistä

Osallistuin hetkipalvelukseen luostarissa. Katsellessani kaunista kirkkoa, kuvia seinillä, kynttilöitä, sekä kuunnellessani laulua, koin, että näin kauniina Jumala näkee minun sieluni. Samalla koin, kuinka Jeesus, Maria ja muut pyhät tulivat minun eteeni rukoilemaan. Fyysisin aistein kaikki oli niin kuin tavallisesti. Mutta sielun silmin ja korvin kokemus oli erilainen. Lue lisää

Vastuu sanoista

Päivän evankeliumiteksti painottaa sitä, että olemme vastuullisia puhumisistamme ja sanoistamme. Ajattelemattomuuttaan tai kiivastuksissaan saattaa tulla sanottua toiselle ihmiselle pahasti. Lue lisää

Paastonajasta pääsiäisen valoon

Elämämme eri vaiheita voi ajatella ovina. Jotakin vaihetta elämässämme odotamme ja valmistaudumme astumaan sisään. Toisista ovista taas on astuttava sisälle yllättäen, odottamatta, sen enempää niihin valmistautumatta tai tahtomatta. Paastonaikana astumme myös erilaisista ovista sisään seuraten Jeesuksen elämän viimeisiä päiviä maan päällä.

  Lue lisää

Maria Herran äiti

Jumalan suunnitelma osoittaa tänäänkin kohti toista ihmistä! Hänen suunnitelmansa, jonka hän tuo kotiovellemme, ei ainoastaan tuo hänen rakkauttaan luoksemme. Hänen rakkautensa ei kulje katua vain yhteen suuntaan. Me olemme saaneet armon, siis Jumalan rakkauden osaksemme Marian tavoin voidaksemme viedä sitä rakkautta toiseen suuntaan, toisille ihmisille. Lue lisää

Pilvilinnat ja todellisuus

Minä uskon, että Jumala on kaiken yläpuolella. Hän katsoo ja seuraa, mitä luomassaan maailmassa tapahtuu. Hän ohjaa salatulla tavalla maailman ja ihmiselämän kohtaloita. Hän ei kuitenkaan ole osaton ihmisen tunnekirjosta. Hän itse myös tuntee, omalla tavallaan välillä ”itkee” ja välillä ”nauraa”. Hän kulkee vierellä ja kantaa. Lue lisää

Sen te olette tehneet minulle

Armon valon jakaminen eteenpäin on yksinkertaista. Riittää, kun välittää apua tarvitsevasta ja pyrkii tekemään ympäröivästä maailmasta paremman. Tahtoisin uskoa, että meistä jokainen toimii huomaamattaan valonpilkahduksena harmaan keskellä kulkijalle. Lue lisää

Usko muuttaa elämämme

Siihen aikaan, kun oppi-isämme Luther vaikutti siellä Saksan maalla ja teki löytöjään Raamatun äärellä, mietti hän myös näitten löytämiensä uskon aarteiden siirtämistä eteenpäin koko kansalle ja myös jälkipolville. Lue lisää

Minä uskon! – vai uskonko?

”Uskotko oikeasti Jumalaan?” ”Uskotko Raamatun ihmetekoihin?” Nämä kysymykset ovat nousseet vuosien varrella useasti esille rippikoululaisten keskuudesta. Näihin samoihin kysymyksiin palasin tämän evankeliumitekstin äärellä. Kysymykset eivät ole helppoja. Ne haastavat joka kerta pohtimaan oman uskon perustaa. Lue lisää

Lasten kaltaiset

Kuin lapsi voimme luottaa Jeesuksen syliin ja katseeseen, siunaaviin käsiin, luottaa Jeesuksen rakkauteen ja saada syntimme anteeksi. Hän antaa meille uuden mahdollisuuden, että elämä maistuisi todelliselle. Lue lisää

Jumalan suunnitelma

Jeesus, minun Isoveljeni tosi Jumalana ja tosi ihmisenä, kutsui aikansa maallista vallanpitäjää ketuksi, josta ei välttämättä lähdetä ensimmäisenä luomaan kovin imartelevia mielikuvia. Aika raflaavaa. Lue lisää

Vapahtaja, sinä tunnet minut

Jeesus liikkui juhlilla sairaiden keskellä, näki miehen ja tiesi tarkalleen hänen tilanteensa. ”Tahdotko tulla terveeksi?”, Jeesus kysyi halvaantuneelta. Sairas vastasi olevansa yksinäinen ja avuton. ”Ota vuoteesi ja kävele.” Näin Jeesus sanoi. Mies lähtee heti kävelemään ja kertomaan muille parantumisestaan. Lue lisää

Etsikkoaika sovitukseen

Kristuksen seuraaja on kutsuttu kantamaan tämän maailman ristiä, väkivallan ja epäoikeudenmukaisuuden kärsimystä. Vihollisuus, näkyvä tai salakavala, on niin liki tässä päivässä  –  meissä.  Lue lisää

Taivaallinen kukkaro ei ehdy

Olisi helppoa, jos joku tekisi päätöksen toimeentulon jakamisesta ihmisten kesken puolestamme. Mutta Jeesus jättää meille itsellemme tehtäväksi tuon jakamisen. Jos haluamme, löydämme mahdollisuuksia auttamiseen ja ”aarteiden keräämisen” paikkoja joka päivä läheltä, omalta kadultamme. Lue lisää

Cantate – Laulakaa

Sunnuntain aihe on ”Cantate – laulakaa!” Täällä ajassa meitä kehotetaan kulkemaan laulaen. Joskus laulumme hiljenee, mutta jonain päivänä se taas voimistuu. Lue lisää

Ansaitsematon armo

 Kuuletko Kristuksen lempeät sanat: Juuri Sinä, saat lahjaksi ja vain lahjaksi armon. Kristus antoi itsensä, katkaisi ansioitten keräämisen kierteen. Hän vapautti meidät elämään armosta. Tämän armon hän haluaa heijastuvan meistä lähimmäisiimme. Lue lisää

Sitkeä sydän

Ihmisen elämään kuuluu monenlaista. Elämä alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan. Sanotaan, että aikansa kaikella, joka asialla taivaan alla. Niinpä. Lue lisää

Rukoukseni

Maaria Leinonen in memoriam. 

Runohartaus Maaria Leinosen teoksesta Silmissä uudet unet. Lue lisää

Malli Joosef

”Älä pelkää”, sanotaan evankeliumissa jälleen kerran. Nyt Joosefille, vaikka hänellä olikin suhteessa vähemmän pelkäämistä kuin rakkaallaan. Pelkäävä pelastaa vain omaa nahkaansa, pelkonsa jättäneellä riittää aikaa ja ajatusta muillekin. Lue lisää

Rukouksen voima

Jokaisen itsenäisen kansakunnan elämään liittyy oma kertomuksensa, oma tarinansa, jota kerrotaan ja toistellaan kansan historian vaiheissa. Varmaankin monelle kansakunnalle eräs esimerkki on ollut Israelin kansan vaellus Mooseksen johdolla kohden omaa kotimaataan. Jokaisella kansalla on oma tiensä. Lue lisää

Yllätyksiä täynnä

Jeesuksella on monenlaisia yllätyksiä: Kaikki joutuvat vastuuseen teoistaan ja tekemättä jättämisistään, niin fariseukset kuin publikaanitkin. Edessä on kahdenlainen iankaikkisuus: onneton ja onnellinen.  Lue lisää

Isän usko

Kuolemaan johtava sairaus saa ihmisen etsimään apua kaikkialta, mutta kannattaako apua enää etsiä, kun oma lapsi on jo kuollut? Evankeliumikertomuksessa apua etsii synagogan esimies, mutta siinä tilanteessa virka-asema on yhdentekevä: kyseessä on isä. Lue lisää

Armon kokemus

Ensi sunnuntaina kirkoissa puhutaan anteeksiannosta. 23. helluntain jälkeisen sunnuntain otsikko kuuluu: antakaa toisillenne anteeksi. Kun Jumalan valotolppa välähtää, kuva tulee otettua jokaisesta. Lue lisää

Kuinka pukeutua juhlaan?

Meitä kaikkia kutsutaan kuninkaallisiin häihin. Kutsuja on Jumala, joka järjestää hääjuhlan rakkaalle Pojalleen. Seurakunta, pelastettujen joukko, on hänen morsiamensa. Lue lisää

Seuraavat uutiskuvat saattavat järkyttää

Uutisankkurin lause yrittää valmistaa vastaanottamaan kärsimyksen ja kuoleman kuvia. Seuraavassa hetkessä television kaksiulotteinen pinta heijastaa näkymiä ihmisyyden alennustilaan. Lue lisää

Jeesus antaa elämän

Monissa sanaristikkolehdissä esiintyy vihje: ”lesken kaupunki”. Ristikoiden ystävät osaavat ratkaista vihjeen nopeasti vanhasta muistista. Lesken kaupunki on nimeltään Nain. Tänä päivänä tuota pientä kaupunkia tuskin monikaan muistaisi, jos Luukas ei olisi tallentanut evankeliumiinsa kertomusta siitä, mitä tapahtui kerran kauan sitten, kun Jeesus kulki tuon kaupungin porteista. Lue lisää

Sorvarin uskonoppi

Kuulin tiedemiehen tokaisseen, että usko on tunnetta ja tietoon perustuva tiede järkeä.

Toisaalta jo lukion filosofian peruskurssilla kuulin, että tietoa on tosi ja oikeutettu uskomus. Kun ketunhännän pujauttaa kainaloon, mutkat oikenevat suoriksi edellisiä päätelmiä mukailleen tähän tapaan: tiede perustuu tosiin ja oikeutettuihin tunteisiin.

Entä jos uskontodellisuuden yrittää ottaa vakavasti. Mitä usko silloin on? Lue lisää

Sielu sulkeutunut ja puhe mykistynyt!

Uskon, että Jumala avaa sielun ja torjuu synkkyyden. Ristin ja ylösnousemuksen pääsiäinen on totta ihmiskunnan elämässä jokaisena päivänä. Evankeliumin sana parantaa synkkyydestä ja avaa sielun iloitsemaan elävästä uskosta. Lue lisää