Sanallista: Rukous ei ole roskapostia
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Sanallista: Rukous ei ole roskapostia

25.2.2015

Teksti: Marjo Parttimaa
vs. seurakuntapastori, Kuopion Tuomiokirkkoseurakunta

 

"Kyllä jumalattomankin rukous kuullaan.” Pyörittelen kuulemaani mielessäni ja mietin, että niin minäkin uskon ja toivon. Ajatus yhdistää minua ja ajatuksen esittäjää, vaikka sen hienovarainen tarkoitus on myös erottaa. Tuoda julki se, että uskoa on monenlaista: oikeaa ja väärää, vahvaa ja heikkoa, puutteellista tai jopa aivan olematonta.

Mutta voiko olla toista ilman toista? Uskoa ilman rukousta tai rukousta ilman uskoa? Ajatus jumalattoman rukouksesta on mielenkiintoinen. Yhtä aikaa loukkaava ja lohdullinen. Muutama paljon puhuva sana näyttää, miten toisen uskon voi kyseenalaistaa, mutta samalla se rohkaisee ja lohduttaa sillä, että oikeutta rukoilla ei voi viedä keneltäkään.

Miten suurta ja tärkeää on, että rukouksen tie on aina auki. Käyttäjätunnus ei ole koskaan väärä tai vanhentunut, verkkoyhteys ei ole poikki, päivystysaika päättynyt tai lomake väärin täytetty. Tällaiset jokapäiväisen elämän vastoinkäymiset eivät yllä rukouksen maailmaan.

Siihen maailmaan saa astua missä ja milloin vain. Sen luottamuksen varassa, että Jumala tietää, mitä minä tarvitsen, mitä minä kaipaan. Vaikka se ei olisi edes itselleni selvää, vaikka en osaisi sitä sanoiksi pukea. Sitäkö oli syntisen naisen itku Jeesuksen jalkojen juuressa fariseuksen kodissa?

Rukous ja usko

2. paastonajan sunnuntai Luuk. 7:36-50
Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.

Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.