Kirkon polttomerkki
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Kirkon polttomerkki

28.1.2015

Teksti: Petri Järveläinen

 


Kirkko on julkinen, mielikuvia synnyttävä ilmiö.
Usein sanotaan, että julkisuudessa oleva kuva kirkosta on väärä. Jos kuvaa koetetaan korjata, ollaan tekemisissä sen kanssa, mitä kutsutaan maineenhallinnaksi tai brändäämiseksi.


Sana brändi tarkoittaa alun perin teollisuuden massatuotteisiin laitettua polttomerkkiä.
Sana polttomerkki sopisikin kirkolliseen yhteyteen brändi-sanaa osuvammin.
 
Yksi perinteisistä teologian historiallisista keskusteluista on koskenut sitä, mistä kirkon tunnistaa kirkoksi. Eri aikoina on julkaistu luetteloita kirkon tuntomerkeistä (nota ecclesiae). Martti Lutherkin julkaisi tällaisen luettelon: saarnojen, sakramenttien ja virrenveisuun lisäksi kirkon tunnistaa kirkoksi ristin sakramentista.


Ristin sakramentti merkitsee sitä, että kirkkoa häväistään ja vainotaan.
Ristin sakramentti on kirkon tuntomerkki. Tuntomerkki ei ole sama kuin brändi, mutta se tuottaa osan brändistä. Niinpä kirkon brändi, polttomerkki, on muun muassa se, että siitä erotaan.
 
Kirkon polttomerkkiä on koetettu muuttaa houkuttelevammaksi. Tämä on ymmärrettävää. Kuka suostuisi siihen, että hänestä ajatellaan toisin kuin mitä hän kokee olevansa?


Toisaalta maineenhallinta on osoittautunut yhtä vaikeaksi kuin julkisuudenhallinta. Joka kuvittelee voivansa hallita julkisuutta, ei taida ymmärtää julkisuutta kovinkaan hyvin.


Maineosaajien mielestä kirkosta erotaan, kun se ei reagoi nopeasti ja hallitusti. Mutta kyllä siitä erotaan yhtä lailla silloin, kun se reagoi nopeasti maineosaajien neuvojen seurauksena.


Esimerkkeinä brändäyksistä ovat kirkon mainoskampanjat. Niiden osalta herää kysymys, onko kirkko pikemminkin luovuttanut identiteettinsä kuin vahvistanut sitä tai tehnyt siitä kiehtovamman.
   
Tee kirkosta itsesi näköinen! Hurmioidu aamulla peilistä näkemästäsi myös kirkon kuvana? Usko hyvän tekemiseen! Tervetuloa kirkkoon, jonka yksi keskeisimmistä korostuksista on, että hyvät teot eivät pelasta ja niihin ei tule uskoa?


Kai se on hyvä brändätä. Mutta järjenkäyttö ja asioihin perehtyminen eivät olisi pahitteeksi maineenhallinnassakaan.