Jumalan valtakunta löytyy sydämistä
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Jumalan valtakunta löytyy sydämistä

3.12.2014

Kuva Joonas Vähäsöyrinki

Osallistuin hetkipalvelukseen luostarissa. Katsellessani kaunista kirkkoa, kuvia seinillä, kynttilöitä, sekä kuunnellessani laulua, koin, että näin kauniina Jumala näkee minun sieluni. Samalla koin, kuinka Jeesus, Maria ja muut pyhät tulivat minun eteeni rukoilemaan. Fyysisin aistein kaikki oli niin kuin tavallisesti. Mutta sielun silmin ja korvin kokemus oli erilainen.

Voiko Jumalan valtakuntaa nähdä tai kuulla, oikeasti aistia jotenkin? Tunnustuksemme mukaan ”Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan”. Löydänkö siis Jumalan valtakunnan kirkosta, jossa kuulen evankeliumin ja osallistun ehtoolliselle?

Ainakaan emme tarkalleen voi sanoa, missä Jumalan valtakunta ei ole. Olisi typerää lähteä täsmällisesti samaistamaan Jumalan valtakunnan ja jonkun yhteisön tai organisaation rajoja toisiinsa. Koska Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä ja hänen rakkautensa ulottuu maailman jokaiseen kolkkaan, ihmeitä voi tapahtua myös siellä, missä ulkonaisesti ei näyttäisi tapahtuvan mitään. Silti aloittaisin Jumalan valtakunnan etsimisen rukouksesta, sanan ja sakramenttien avulla, seurakunnan yhteisissä kokoontumisissa.

Tutkimme hiljattain Jeesuksen puhetta Jumalan valtakunnasta isoskoulutettavien kanssa miniretriitissä. Opettelimme kuuntelemaan itseämme, lähimmäistä ja Jumalaa. Se kävi helpommin, kun hiljentyi hetken. Mietimme mitä Jumalan valtakunnasta nousi silloin mieleen? Nuoret kuvasivat Jumalan valtakuntaa paikkana, jossa voi pelkäämättä olla oma itsensä. Jumalan valtakunnan voi löytää kaikkien sydämistä ja se kulkee mukanamme. Jumalan valtakunta on täynnä valoa ja kaikki ovat siellä sovussa.

Nuoren seurakunnan kanssa liikkuessa huomaa, että Jumalan valtakunta on välillä aika äänekäskin. Kotikirkossa on joskus kuvattu rippikoululaisten ilmaantumista jumalanpalvelukseen ”kuin sonnilauma olisi saapunut paikalle”. Mutta ehkä Jumala on tarkoittanut juuri näin. Nuorten runsaat ja kirkkaat äänet voivat ohjata kuulijaa Jumalan puoleen ja sisäänpäin, rukoukseen. Samalla aistinvarainen todellisuus ohjaa meitä yhteisöllisyyteen ja yhteiseen pöytään.

 

Pappi ILKKA KOPONEN

yhdessä Alavan seurakunnan isoskoulutettavien kanssa

 

Luuk. 17:20-24

Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: ”Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.”