Lasten kaltaiset
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Lasten kaltaiset

1.10.2014

Teksti: Birgitta Oksman

Kuva: Joonas Vähäsöyrinki

Jeesuksen sanat herättävät tänäänkin mahdollisuuden.  Mitään ei ole vielä menetetty, kaikki on mahdollista.

Lapsen kaltaiseksi tuleminen tarkoittaa vastaamista Jeesuksen kutsuun seurata ja pysähtyä ajattelemaan elämämme suuntaa.  Syntejämme ja tekojamme. Ajattelemaan kaikkea, mikä meitä ympäröi. Näkyvää ja näkymätöntä. Jeesus kutsuu syntisiä ihmisiä. Kaikkia meitä. Pysähtymään ja miettimään suhdettamme Jeesuksen ja vastaamaan Hänen kutsuunsa. Kuin lapsi voimme luottaa Jeesuksen syliin ja katseeseen, siunaaviin käsiin, luottaa Jeesuksen rakkauteen ja saada syntimme anteeksi. Hän antaa meille uuden mahdollisuuden, että elämä maistuisi todelliselle.

Jeesuksen vastaus, Lapsi, tarkoittaa ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Jokainen lapsen ja vanhemman, lapsen ja aikuisen välinen suhde heijastaa oikeaa ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Lapsen luottamus aikuiseen on niin horjumatonta, puhdasta ja kaunista. Tämä yksinkertainen, koruton luottamus asetetaan evankeliumissa meidän kristittyjen ja Jumalan välisen suhteen perustaksi.

”Se joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut”.

Lapset ovat Jumalan silmäterä, ja on ymmärrettävää, että evankeliumiin liittyy myös uhkaus: ”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyksiin.”

Tänään tälle päivälle riittää, että lapsen tavoin voimme ristiä kätemme ja pyytää varjelusta elämäämme.

Herra, Sinä rakennat meitä viisaudella. Sinä asut jokaisessa ihmisessä, olet asunut jo elämämme ensi hetkistä lähtien. Jokainen ihminen on Sinun kättesi työtä. Sinun edessäsi olemme kaikki samalla viivalla, yhtä rakkaina ja arvokkaina. Auta meitä löytämään itsemme, samalla löytäisimme ja ymmärtäisimme myös Sinut itsessämme. Auta meitä luottamaan Sinuun ja niihin suunnitelmiin, mitä varallemme olet viisaudessasi ajatellut. Opeta rakastamaan. Niin kuin meitä opetetaan rakkauden kaksoiskäskyssä rakastamaan Jumalaa koko sielusta ja mielestä, ja rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseä. Opeta ymmärtämään, että luottamus ja rakkaus löytyvät sanojen, keskustelujen, kysymysten, tekojen, anteeksi annon, kohtaamisten kautta.

”Siunatkoon Sinua kaikkivaltias ja armollinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki”.

BIRGITTA OKSMAN

Diakoni, Tuomiokirkkoseurakunta

Matt.18:1-6

Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?”

Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi:

”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”