Rehellisyys ja rohkeus mahdollistavat muutoksen
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Rehellisyys ja rohkeus mahdollistavat muutoksen

17.9.2014

Teksti: Minna Siikaniva

Kuva: Mikko Paloniitty

Hiljaisuutta kohtaan tunnettu kiinnostus on lisääntynyt viime vuosina. Hiljaisuus on yksinkertaisuutta. Mietiskely hiljaisuudessa voi auttaa oivaltamaan, mikä elämässä on oleellista ja merkityksellistä.

Teologian tohtori Pirkko Lehtiö pääsi yli 20 vuotta sitten kansainvälisissä koulutuksissa sisälle hengellisten harjoitusten maailmaan ja alkoi opettaa niitä Suomessa.

Lehtiö oppi antamaan uskonelämässään tilaa omakohtaisille kokemuksilleen, tunteilleen ja mielikuvitukselleen. Lehtiö sanoo, että rukouksen sisältö on vuoropuhelu Jumalan kanssa. Hiljentyessään ihminen kohtaa Jumalan lisäksi oman itsensä. Hengellisissä harjoituksissa mietiskellään rauhassa ja kiireettömästi Jumalan sanaa.

Tavoitteena raamatunluku ja rukous

Arkiretriitti käydään normaalissa päivärytmissä ja elämässä. Oleellista on miten jokapäiväiseen elämän saadaan sopimaan hiljentyminen, raamatunluku ja rukoilu. Esimerkiksi elämän käännekohdissa voi nousta tarve hiljentymiseen. Retriittiä ei kuitenkaan suositella elämän kriiseissä.

”Meitä kehotetaan rukoilemaan, mutta ei anneta tarkkoja ohjeita miten. Kirkossa puhutaan paljon. On saarnoja, hartauspuheita ja raamatunselityksiä. Luterilaisessa perinteessä ei ole vuorovaikutuksen kulttuuria. Pitäisi ottaa tosissaan, miten ihminen kokee raamatuntekstin ja mitä se merkitsee hänen elämässään. Retriiteissä ja raamattupiireissä pystytään jonkun verran jakamaan kokemuksia, mutta ne eivät ole kovin yleisiä ja tapahtuvat usein ryhmissä ”, pohtii Lehtiö.

”Minulle oli merkityksellistä hiljentymisessä se, että opastettiin kirjoittamaan omat pohdintani ja se mitä Raamatussa sanottiin. Sain kohdata toisen ihmisen, jolle sain sanoitettua kokemukseni. Hän oli juuri minua varten ja kuunteli.  Ohjaaja pystyi opastamaan ja sanomaan, että näinhän se on. Tällaisella on laajempikin merkitys. Koskaan hän ei sanonut, että noin ei saa kokea.”

Mielikuvitus on lahja

Pirkko Lehtiö kertoo arkiretriitin rakenteesta. ”Arkiretriitin alussa pysähdytään pohtimaan, kuka minä olen ja kuka on Toinen, joka on läsnä siinä tilanteessa. Kenen edessä hiljennyn? Koetaan oivallus siitä, että voin hiljentyä Jumalani edessä. Pohditaan, millainen on Jumala?”

”Seuraavaksi aloitetaan tutustuminen Jeesukseen. Kuka ja millainen on Jeesus evankeliumiteksteissä ja ihmisenä. Evankeliumin kertomusten äärelle rakennetaan näyttämö. Pysähdytään miettimään mitä kertomuksessa tapahtuu, kuka puhuu, minkälainen tunnelma on, mihin sijoitan itseni kertomuksessa ja mitä se merkitsee minulle. Kuka Jeesus on ihmisenä ja Jumalana? Evankeliumikertomukset inhimillistyvät. Niitä ei pelkästään lueta vaan ne eletään mukana, yhtenä osallistujana. Tähän tarvitaan mielikuvitusta ja rohkeutta.  Mielikuvitus ei ole peikko, vaan lahja.”

Hiljentyminen on opeteltava

”On tärkeää löytää omille tunteille nimi ja uskallus kohdata ne. Tunteet osoittavat mitä minussa ja elämässäni tapahtuu juuri nyt.”

”Olen saanut ohjaajana kuulla paljon. On käsittämätöntä, millä tavalla Jumala toimii eri ihmisten kohdalla. Miten yllättävää ihmettelyn iloa se on.”

”Hiljaisuudessa voi tulla esiin mitä vaan.  Ei ole olemassa tiettyjä kysymyksiä tai asioita jotka ilman muuta tulevat esiin. Retriittiläisen pitää olla itsensä kanssa rehellinen. Raamatunkohta voi nostaa omasta elämästä esiin asian, jonka on halunnut työntää pois. Ei ole huomannut, että on korjaamisen paikka. Jostakin asiasta voi ajatella eri tavalla ja hiljaisuudessa se näyttäytyy uudessa valossa.  Pitää uskaltaa olla rehellinen ja rohkea, eikä pitää kiinni vanhasta. Raamatun lukeminen uudella tavalla voi nostaa esiin muutostarpeen ja sille pitää uskaltaa antautua. Prosessi vie aikansa ja hiljentyminen on opeteltava”, Lehtiö painottaa.

”Oma kokemukseni oli, että löysin itseni Hongkongista. Suunnitelma oli jo pinnan alla. Minulla oli Hongkongista pieni kokemus, mutta oma arkiretriittini osui juuri ratkaisuvaiheeseen”, muistelee Lehtiö.

Pirkko Lehtiö

  • syntynyt Juvalla 26.8.1932.
  • väitteli tohtoriksi vuonna 1979.
  •  vihittiin ensimmäisten naisten
  • joukossa papiksi vuonna 1988.
  • retriitinohjaajan koulutus
  • vuonna 1989.
  • seurakuntatyön kokemusta
  • lähes 20 vuotta.
  • lisäksi toiminut muun muassa Kirkon kasvatusasiainkeskuksen varhaiskasvatuksen sihteerinä 1975-1978, Helsingin hiippakunnan koulutussihteerinä 1978-1984 ja pääsihteerinä 1985-1989, Suomen Lähetysseuran Hongkongin Luterilaisen Teologisen seminaarin professorina 1986-1996, jonka jälkeen jäi eläkkeelle.
  • julkaissut useita kirjoja.

 

 

Kuopion seurakuntien järjestämä arkiretriitti 22.–29.10.

Ilmoittautuminen ja lisätietoja 10.10. mennessä Raija Luomanperä 040 4848248, **@**