Järjestä ja motiiveista
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Järjestä ja motiiveista

3.9.2014

Teksti: Petri Järveläinen

 

Elokuva Kaunis mieli kertoo taloustieteen Nobelin saaneesta John Nashista, joka sairastui skitsofreniaan. Nash palkittiin peliteoriastaan, joka on laadittu monen pelaajan pelin menestyksekkäimmän strategian kuvaukseksi.

Elokuvassa Nash alkaa nähdä ja kuvitella harhoja. Hänen ympärillään on ihmisiä, joita muut eivät näe, ja lisäksi hän työskentelee tehtävissä, joita ei ole olemassa.

Nash huomaa elämänsä ongelmallisuuden: harhahahmot eivät muutu kuten hänen lähellään olevat ihmiset. Hän huomaa, että on kahdessa eri ulottuvuudessa vaikuttavia olentoja, kuten pikkutyttö, joka ei ole kasvanut vuosiin ja vaimo, joka on vanhentunut.

Minkä ulottuvuuden Nash valitsisi? Olisiko järkeviä perusteita valita muuttumattomien olentojen vai muuttuvien olentojen ulottuvuus? Ei. Ne ovat hänelle yhtä todellisia.

Nashin vaimo osoittaa ensin tämän päätä ja sanoo, että ratkaisu ei ole siellä. Sitten hän vie kätensä Nashin sydämelle ja lausuu ratkaisun olevan siellä.

Nash on ratkaissut sairautensa rationaalisella tasolla.  Mutta hän ei ole ratkaissut sitä motivaation tasolla. Vaimon neuvo auttaa hänet ulos umpikujasta. Hän päättää elää muuttuvien olentojen ulottuvuudessa, koska hän rakastaa näitä.

Uskontoa ja elämänkatsomuksia koskevassa keskustelussa on korostunut niiden lähestyminen rationaalisella tasolla. Esimerkiksi uusateismi ja kristillinen uskonpuolustus keskustelevat tällä alueella. Ne ovat kaksi rinnakkaista ulottuvuutta, jotka ovat niiden puolelle asettuville yhtä todellisia. Ne ovat myös rationaalisella tasolla hyväksyttäviä molemmille samojen rationaalisuuden sääntöjen varassa.

Elämänkatsomuksellisten ja uskonnollisten uskomusten tulkitseminen rationaalisin perustein omaksuttaviksi väitteiksi on harhaanjohtavaa.

Uskonnollisia uskomuksia voi arvostella ja puolustaa järkevästi, mutta niiden omaksumisen tai hylkäämisen motiivi on sydämessä eikä järjessä. Rationaalisella tasolla ne vaikuttavat yhtä kiehtovilta kuin Nashin mielen eri ulottuvuudet. Niiden hyväksymiseksi, kuten keskiajalla uskottiin, tarvitaan jotakin, joka kääntää tahdon ja tunteet sellaisiksi, että ne suosittavat niin sanottuja ikuisia totuuksia järjelle sen sisällöksi.