Etsikkoaika sovitukseen
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Etsikkoaika sovitukseen

20.8.2014

Teksti: Sisko Laitinen

Kuva: Joonas Vähäsöyrinki

Jeesuksesta kerrotaan, että Hän ilmaisi kotikaupunkinsa synagogassa, että Herran Henki on hänen yllään.

Merkitsee ilouutista, että Herran voideltu on tullut ihmisten keskuuteen, köyhät saavat kuulla hyvän sanoman, eri tavalla kahlitut ja sorretut saavat vapautuksen, jotka eivät näe, saavat näkönsä.

Mikä siinä on, että ihminen tai ihmisryhmä tulee hämmennyksiin? Miten voi olla mahdollista, että kohtaan täynnä myötätuntoa, vapautusta ja parantavaksi tekevää läsnäoloa henkivän ja armon sanoja puhuvan Jumalan Pojan?

Kun Jeesus jatkoi puheettaan, hän totesi, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan. Hän kertoi esimerkit profeetta Elisasta ja Eliasta, joiden kautta Jumalan hyvyys kohtasi valitun kansan sijasta pakanat.  Heräsi raivo.

Mikä siinä on, että tämä Ihmisen Poika, joka on täynnä myötätuntoa, vapautusta ja parantavaksi tekevää läsnäoloa yli ihmisten asettamien rajojen ärsyttää niin paljon, että ihminen tai ihmisryhmä haluaa eliminoida hänet pois joko torjumalla tai tappamalla?

Jeesus kohtasi molemmilla tavoilla reagoivat ihmisjoukot.

Olen lukemassa George W. Hughesin kirjaa Jalkaisin Jerusalemiin, pyhiinvaellus rauhan puolesta.  Jesuiitta vaelsi kävellen Euroopan halki 80 -luvulla. Hän kävi vuoropuhelua päivien matkalla niiden ihmisten kanssa, jotka rauhan ja oikeudenmukaisuuden työtä eivät ymmärtäneet sekä eri kirkkojen ja uskontojen rauhanaktivistien kanssa.

Kristuksen seuraaja on kutsuttu kantamaan tämän maailman ristiä, väkivallan ja epäoikeudenmukaisuuden kärsimystä. Vihollisuus, näkyvä tai salakavala on niin liki tässä päivässä, meissä.  Uskalla tunnistaa ja uskalla kuulla kaipaus, kun Jumalan Poika kutsuu sinua vuoropuheluun, vihollisuuden purkamiseen, sovituksen etsimiseen ja löytämiseen.   ”Kristuksen rauha voittaa pelkomme tehden meistä haavoittuvia ja turvattomia. Se reagoi väkivaltaan rakkaudella ja anteeksiannolla” kirjoittaa Hughes.

Myötätunto ilman rajoja ja sen todeksi eläminen on kilvoittelua, havahtumista, sanoittamista ja toimimista koko olemuksellamme.  Tässä kilvoittelussa etsimme ykseyttä ja yhteyttä lähellämme ja eri puolilla maailmaa. Rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja sovitusta huutavien kanssa.  Emme ole yksin. Aloitetaan nyt luottamuksessa, että muutos on mahdollinen.

 

Läsnä oleva Jumala

Kun me yhdessä kuuntelemme Sinua

Sinä avaat meille tien.

Kristus ystävämme

rohkaise askeleemme

rakkauteen, kohtaamisiin

iloon ja yksinkertaisuuteen

kunnioituksen, vieraanvaraisuuden ja sovituksen hengessä.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä

Aamen.

 

SISKO LAITINEN

Diakoni, Alavan seurakunta

 

Luuk 4:23-30

Jeesus sanoi: ”Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua Lääkäri paranna itsesi ja sanotte: Tee täälläkin, omassa kaupungissasi kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa. Ja hän jatkoi: Totisesti: Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan”.