Koulurauha tuo oppimisen ilon
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Koulurauha tuo oppimisen ilon

Kuva Tuomi Einovaara ja Aino Hyttinen

Uuden lukuvuoden alkaessa piispa Jari Jolkkonen julisti koulurauhan.

Koulurauha on asia, joka on puhuttanut tänä vuonna erityisen paljon. Keväällä nousi kohu Helsingin Alppilan yläkoulun opettajasta. Hänen tulkittiin käyttäytyneen liian kovakouraisesti poistaessaan häiriköivää oppilasta ruokalasta. Tapaus herätti paljon keskustelua kurinpidosta nykypäivän koulumaailmassa, koulunkäynnin turvallisuudesta sekä oppilaiden oikeuksista ja velvollisuuksista.

Näihin asioihin myös Jolkkonen otti kantaa koulurauhanjulistuksessaan.

Koulurauha ei itsestäänselvyys

Jolkkosen mukaan sekä kokemus että tutkimus osoittavat, ettei koulurauha ole itsestään selvyys. Oppimistuloksissa olemme kansainvälistä kärkitasoa. Mitä sen sijaan tulee koulujen työrauhaan ja kiusaamattomuuteen, olemme OECD-maista Kreikan ja Argentiinan kanssa listan häntäpäässä. Suomalaisissa koululuokissa koetaan keskimääräistä yleisemmin hälyä ja epäjärjestystä. Opettajista myös usein tuntuu, että oppilaat eivät kuuntele heitä.

Jyväskylän yliopiston ja opetushallituksen koululaistutkimuksen mukaan 73 prosenttia oppilaista kokee koulun turvalliseksi. Jolkkonen kysyykin, että entä sitten ne loput 27 prosenttia?

”Jokainen kiusaamistapaus on liikaa ja kertoo ennen kaikkea meidän aikuisten epäonnistumisesta.”

Jolkkonen rohkaisee opettajia pitämään yhteyttä vanhempiin - myös silloin, kun kyse on oppilaan kouluongelmista.

”Ne ovat kuitenkin tilanteita, joissa meidän keskinäinen luottamuksemme punnitaan ja kypsä aikuisuutemme mitataan.”

Opettaja puun ja kuoren välissä

Jolkkonen painottaa, että vanhempien tehtävä on tukea koulutyötä - ei suinkaan vaikeuttaa sitä.

”Nyky-yhteiskunnassa näyttää vahvistuvan huolestuttava ilmiö, jossa vanhemmat esittävät yksilöllisiä ja kohtuuttomiakin vaatimuksia opettajille.”

”Vanhempina emme voi ulkoistaa kasvatustehtävää opettajille. Emme voi myöskään pitää opettajia omien yksilöllisten kasvatusmieltymystemme käskyläisinä.”

”Opettaja ei ole mikään kasvatuspalvelujen tuottaja, vaan nimenomaan opettaja.”

Koulurauhanjulistuksessa oli viesti myös oppilaille.

”Muistakaa, että myös oppilaat voivat vaikuttaa yhteiseen viihtyvyyteen olemalla hyviä toinen toisilleen.”

Koulu hoitaa opetuksen

”Syksy on lähtenyt aika rauhallisesti käyntiin”, Kuopion Puijonsarven koulun rehtori Antti Kervinen luonnehtii.

”Piispa puhui kyllä asiaa. Koulun ja huoltajien välistä työnjakoa on varmasti syytä linjata entistä paremmin.”

”Koulu hoitaa opetuksen ja kodin kontolla ovat muut asiat. Hyvin vähän vanhemmilta lopulta tulee mitään erikoisvaatimuksia.”

Kervisen mukaan koulurauhaongelmat ovat eri-ikäisillä vähän erilaisia.

”Pienemmillä ne ovat ehkä sellaista leikeissä tönimistä. Isommilla puolestaan esimerkiksi pinnaamista ja tupakointia.”

”Olen ollut huomaavinani 9-luokkalaisten kohdalla jonkinlaista seestymistä, kun katse on jo suunnattu tulevaisuuteen ja peruskoulun jälkeiseen elämään.”

Kervinen kehuu tämän päivän koululaisia fiksuiksi ja helposti lähestyttäviksi ihmisiksi.

”Mutta maailma on muuttunut ja yhteiskunnalliset ongelmat kärjistyneet. Ehkä siksi koululaitokseltakin odotetaan enemmän palveluja kuin ennen.”

Ryhmäkoot vaikuttavat

Kuopiolaisen Pyörön koulun rehtori Erja Kokkonen näkee ryhmäkoot yhtenä merkittävänä tekijänä koulurauhalle.

”Pienemmissä ryhmissä opiskelurauha pysyy paremmin yllä, kun opettaja ehtii huomioimaan jokaista oppilasta.”

Pyörössä on sekä ala-, että yläkoulu. Oppilaita on yhteensä vajaa yhdeksänsataa.

”Murrosikäisten kohdalla kodin ja koulun yhteistyö olisi erityisen tärkeää, koska silloin nuoret elävät kuohuntavaihettaan.”

Kokkosen mukaan suurin osa vanhemmista ymmärtää, että luokassa on muitakin kuin vain heidän lapsensa.

”Kohtuuttomia vaatimuksia esittävät vanhemmat ovat onneksi pieni vähemmistö.”

 

HELI HARING