Soittajien ongelmat entistä vaikeampia
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Soittajien ongelmat entistä vaikeampia

14.5.2014

Teksti: Minna Siikaniva

Kuva: Bigstock

Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien yhdessä ylläpitämään Palvelevaan puhelimeen tulee keskimäärin 500 puhelua päivässä.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävän valtakunnallisen Palvelevan puhelimen suosio on säilynyt ennallaan. Vuodesta 2006 alkaen apua on ollut mahdollista saada myös verkossa Palvelevan netin kautta. Kuopion Palveleva puhelin täyttää 40 vuotta.

”Vaikeassa elämäntilanteessa asioita on helpompi purkaa puhumalla anonyymisti. Palvelevan puhelimeen soittavat yhtä paljon sekä miehet että naiset. Päivystäjistä valtaosa on naisia. Yleisimmät keskusteluaiheet liittyvät yksinäisyyteen, ihmissuhteisiin ja elämän erilaisiin vastoinkäymisiin. Palveleva puhelin kehitettiin aikoinaan ehkäisemään itsemurhia. Itsemurha-ajatukset nousevatkin toisinaan esiin keskusteluissa”, kertoo Kuopion palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja Risto Voutilainen.

Yksinäisyys yleistä

Voutilainen on kuullut pitkään toimineilta päivystäjiltä, että ihmisten ongelmat ovat nykyään entistä vaikeampia. Myös aggressiivisuus on hieman lisääntynyt. Ihmisten yksinäisyys ja hätä välittyvät puheluista. Yksinäisyyttä voi kokea vaikka olisi työ ja perhe.

Nykyisillä resursseilla kyetään vastaamaan noin 40 prosenttiin puheluista. Usein soittelevat henkilöt saattavat tulla tutuiksi pitkään toimineille päivystäjille vuosien mittaan, vaikka soittaja esiintyy nimettömänä. Puhelut ohjautuvat sattumalta vapaina oleviin linjoihin eri puolille maata eikä päivystäjä näe mistä numerosta soitto tulee. Kuopion alueella toimii lähes 60 vapaaehtoista. Heidän työnsä on erittäin vaativaa.

”Ihminen ihmiselle”

Yli kymmenen vuotta toiminnassa ollut päivystäjä kertoo tuntemuksistaan”.Soittajille tärkeintä on yhteys toiseen. Päivystäjä on ihminen ihmiselle. Puhumme niistä asioista, joista soittaja haluaa jutella. Mitä tahansa voi tulla vastaan ja puheluita tulee katkeamatta. Kahta samanlaista iltaa ei ole koskaan. Kuunteleminen ja kuuleminen korostuvat puhelimessa, mutta myös keskustelu on tärkeää. Jokainen puhelu on ainutkertainen”.

Vaikka soittajan tilanne olisi kuinka vaikea, itse ei saa hätääntyä. Usein riittää, että joku kuuntelee ja keskittyy soittajan asiaan. Ikävintä on, kun itselle tulee tunne, että soittaja ei saa tarvitsemaansa apua. Palkitsevinta taas on, kun vaistoaa, että soittajalla on helpottunut olo. Usein soittaja kiittää”.

'”On suuri etuoikeus, että ihminen kertoo omasta elämästään ventovieraalle. Se on mielestäni suuri luottamuksen osoitus. Tämä on mielekästä työtä. Osalle soittajista on merkityksellistä, että toiminta on kirkon piirissä. Soittajat pohdiskelevat toisinaan uskon asioita, toivovat esirukousta tai haluavat rukoilla yhdessä jo puhelun aikana”.

”Pelasti henkeni”

Palvelevaan puhelimeen usein soittanut henkilö on kiitollinen saamastaan avusta. ”Nuorena koettu raskas ja vaikea elämäntilanne johti itsemurha-ajatuksiin. Soitto Palvelevaan puhelimeen oli viimeinen oljenkorteni. En tiennyt mistä muualtakaan olisin voinut apua hakea. Henkeni oli hiuskarvan varassa. Päivystäjä oli sydämellinen ja tunsin, että hän otti hätäni tosissaan. Puhelun jälkeen jaksoin hakea apua”.

”Myöhemmin minulle tuli uusi vaikea elämänkriisi ja yritin itsemurhaa. Sain viime voimillani soitettua Palvelevaan puhelimeen ja se pelasti henkeni. On tärkeää, että joku kuuntelee keskittyneesti ja puhumalla saa möykyn pois sisältään. Soitan vieläkin silloin tällöin, mutta nyt voin kertoa myös iloisista asioista elämässäni. Olen kiitollinen siitä, että Palveleva puhelin on olemassa. Apua kannattaa aina hakea ja vaikeastakin elämäntilanteesta selviää eteenpäin”.

Palvelevan puhelimen toimintaperiaatteiden mukaan sekä päivystäjä että soittaja kertovat kokemuksistaan nimettöminä.

Palveleva puhelin
toimii ympäri vuoden kaikkina viikonpäivinä juhlapyhät mukaan lukien. Linja on auki joka ilta kello 18 alkaen. Suomeksi su-to kello 18-01, pe ja la kello 18-03 numerossa 01019 0071.
Päivystäjänä on joko seurakunnan työntekijä tai koulutuksen saanut vapaaehtoinen. Päivystäjää sitoo vaitiolovelvollisuus.