Kristittyjen yhteys
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Kristittyjen yhteys

16.4.2014

Teksti: Minna Siikaniva

Kuva: Tuija Hyttinen

Viimeiset viikot olemme eläneet paaston aikaa. Minulla on ollut mahdollisuus osallistua työpaikallani koko paastonajan arkipäivisin aamun rukoushetkeen. Tuo rukoushetki osoittautui minulle koko tämän paastonajan merkittävimmäksi kokemukseksi.

Viikkojen aikana huomasin, että minulle oli tärkeää, että tunnistin aamuisin vähitellen tutuksi käyviä kasvoja joukossa. Vieressäni seisoi työkavereita. Joukkoon liittyi mukaan myös entisiä työntekijöitä ja seurakuntalaisia.

Siinä me olimme aamuisin koolla, pieni joukko, yhteisellä paastomatkalla. Voiko olla rauhoittavampaa tapaa aloittaa työaamu? Minä jään kaipaamaan näitä hetkiä.

Kristikunnan yhteiseen paastonaikaan sisältyy aivan erityinen siunaus. Yhteisön tuki kantaa jokaista. Pyhien yhteys on apuna ihmisille, vaikka nämä eivät ole itse siitä tietoisia.

Kymmenen vuotta sitten osallistuin hiljaisuuden retriittiin Ranskassa. Retriitti pidettiin munkkiluostarissa, joka sijaitsi Saint-Honoratin saarella.

Mieleenpainuvin hetki oli, kun osallistuin aamuyön rukoushetkeen. Lähdin huoneestani ja kävelin kuun valossa poikki hiljaisen sisäpuutarhan. Kirkossa oli paikalla kahdeksan munkkia, minä ja kaksi muuta retriittivierasta Euroopasta.  Rukoushetki pidettiin ranskaksi ja tunsin suurta iloa, kun tunnistin tutun raamatunkohdan. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin munkkien upea rukouslaulu. Tuo tunnelma on vieläkin mielessäni. Aurinko alkoi juuri nousta, kun palasin huoneeseeni nukkumaan.

Ilman yhteistä kieltä voi kokea suurta yhteenkuuluvaisuuden ja osallisuuden tunnetta. Me jaamme yhteisen uskon. Tätä kokemusta kuvailee myös Matti Järveläinen Santiago de Compostelan pyhiinvaelluksellaan.

Pääsiäisen tapahtumat tempaavat meidät mukaan suurten tunteiden äärelle. Paastonajan jälkeen siirrymme kiirastorstain ja pitkäperjantain synkistä hetkistä riemukkaaseen ylösnousemuksen juhlaan. Pääsiäisen sanoma yhdistää kristittyjä ympäri maailman.

”Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.”