Keväästä takatalvi
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Mediakortti   |   Yhteystiedot   |   Palaute   |   Sivukartta   |   a- A  A+

Kuopion ja Siilinjärven evankelisluterilaisten seurakuntien lehti

Kirkko ja koti Facebookissa Kirkko ja koti Twitterissä
Arkisto

Keväästä takatalvi

Kuva Vuokko Vänskä

Vuonna 2007 ruuan hintakriisi alkoi nakertaa arabimaissa. Tyytymättömyys hallituksia kohtaan kasvoi.

Hyvinvointierot kasvoivat, eikä kansalaisilla ollut mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin. Tulevaisuuden toivottomuudessa nuoriso nousi valtaa pitäviä vastaan. Mielenosoitukset puhkesivat kukkaan pitkin arabimaailmaa. Tammikuussa 2011 Egyptiin koitti arabikevät.

"Odotettu kevät kuitenkin muuttui pian takatalveksi", kuvailee Leena Mäkäräinen, joka on työskennellyt sairaanhoitajana Egyptissä yli 30 vuotta. Mäkäräinen palasi muutama kuukausi sitten Suomeen eläkepäivikseen. Muun muassa Karttulan, Puijon ja Siilinjärven seurakuntien tukema nimikkolähetti ehti elää pyramidien ja autiomaiden maassa kolmen presidentin aikana. "Vuonna 1981 murhattiin Anwar Sadat ja alkoi Hosni Mubarakin 30-vuotinen kausi. Keväällä 2011 Mubarak syöstiin vallasta. Seuraavat vaalit voitti Mohammed Mursi, jonka vallan kaappasi armeija tänä kesänä."

Ahtaista rajoista vapauden kaaokseen

Kun Mäkäräinen 70-luvulla meni Egyptiin, maata kynnettiin härillä, ei traktoreilla. 90-luvulla arkeen tulivat tietokoneet ja matkapuhelimet, ja satelliitti-tv saattoi olla joka talossa. "Kännykkään puhuivat niin aasilla ja kamelilla ratsastajat kuin yksinkertaisissa oloissa elävät beduiininaiset. Kaupunkeihin ilmestyi hienoja liikkeitä. Perinnepukujen käyttö väheni, naisten huntuun pukeutuminen lisääntyi, sillä islamin suosio kasvoi."

"Tieto maasta ja maailmasta on nyt saatavilla", Mäkäräinen kertoo. Korruption ja itsevaltiuden maassa tieto on myös ollut säännösteltyä. "Mubarakin aikana valtiollinen poliisi tarkkaili kansalaisia ja oppositiolehtiä lakkautettiin. Virkamiehiä piti lahjoa, jotta asiat menivät eteenpäin. Poliisia vihattiin." Poliisin kohtaaminen saattoi merkitä pidätystä ja pahoinpitelyä. "Maassa oli kuitenkin järjestys ja työtä. Turismi kukoisti, ei rikollisuus." Korruptio-olosuhteissa iti unelma demokratiasta, josta myös pamfletit lupasivat vastausta ongelmiin.

"Minulle vuoden 2011 vallankaappauksesta seurasi ilo ja suru. Tunsin kulttuurin ja ajattelun, en uskonut tilanteen etenevän hyvin", Leena Mäkäräinen sanoo. Hänen mukaansa maa ei ollut valmistautunut demokratiaan, joten elämä muuttui kaaokseksi. "Poliisi lakkasi toimimasta. Rikollisuus lisääntyi. Maata vallattiin kuin villissä lännessä. Demokratia ymmärrettiin täydellisenä vapautena ja 'antaa mennä' -asenteena."

Arabikevään jälkeen arki Egyptissä hankaloitui. Junaliikenne ei toiminut. Bensaa ja kaasua jonotettiin päivä tolkulla. Leipää säännösteltiin. Sähkökatkot aiheuttivat vahinkoja sairaaloissa, pilaannuttivat ruokia ja tekivät elämän kuumassa maassa tukalaksi. Yhteiselämä kärjistyi tappeluiksi. "Minun asuinseudullani mellakoita oli vähän, mutta ryöstöt lisääntyivät. Pelloilta varastettiin sähköjohtoja ja puhelinkaapeleita nikkelin ja kuparin takia. Kännyköiden turvin yhteys säilyi."

"Olen työskennellyt köyhän kansanosan parissa. Ihmisten on vaikea ostaa ruokaa ja hankkia koulutusta. Ei ole sosiaaliapua, vaan hätätilanteissa sairaalaan tullaan suvun ja naapurien auttamana. "

Talous vaikuttaa myös avioitumiseen: "Muslimimies voi ottaa neljä vaimoa, mutta avioituminen on kallista ja pitää pystyä huolehtimaan vaimosta. Moni mies on jo yli 30-vuotias ennen kuin perustaa perheen. Vain virallinen avioliitto taas takaa lapselle henkilöllisyystodistuksen."

Missä rakkaus?

"Vaikka taistelu leivästä on jokapäiväistä, ihmiset ovat yllättävän positiivisia. Nuoret haaveilevat helpommasta elämästä." Sopeutumiseen vaikuttaa uskonto, Allahin tahto.

"Kevään 2011 jälkeen oli suuri toivo ja suuret muutosodotukset. Kun aikaa kului eikä mikään muuttunut, alkoi toivottomuus." Katteettomien lupauksien keskellä ihmisten keskinäinen rakkaus on joutunut lujille. "Vaikka naapurista on ollut apua, kaasu- ja leipätappelut kertovat myös ihmisten välille syntyneestä vihasta."

Arabikeväässä on kyse yhteiskunnan muutoksesta ja politiikasta. Pahoinvoinnin ilmapiirissä kevät heijastuu paikoin myös uskontojen välille. "Viime kesänä on poltettu kristittyjen koteja, kouluja, kauppoja ja kirkkoja. Moni kristitty on muuttanut maasta, koska ei koe itsellään olevan tulevaisuutta Egyptissä, mutta moni haluaa pysyä kotimaassaan ja toimia sen hyväksi."

Tilanne on myös yhdistänyt kristittyjä. "Esimerkiksi koptikirkko ei ennen ollut kiinnostunut yhteiskristillisyydestä, mutta nyt on yhteinen sävel rukoilla ja toimia yhteiseksi hyväksi", Mäkäräinen kertoo. Kristityillä on toivon näkökulma. "Jumalan lupaus 'Siunattu olkoon kansani Egypti' Raamatussa Jesajan kirjassa vakuuttaa egyptiläisiä kristittyjä siitä, että Jumala rakastaa ja tahtoo siunata ja auttaa heitä näinä vaikeina aikoina."

 

SINI-MARJA KUUSIPALO